teochsympati

Högtflygande planer
Ja, så var det snart dags igen då och att flyga är ju inte undertecknads favoritsysselsättning precis, men inte heller något som jag stressar upp mig speciellt mycket inför. Jag flyger kanske en gång vartannat år och vill inte heller vara i luften mer än så. Håller mig så gärna hemma.
Jag tror stenhårt på att vi kraftigt måste begränsa vårt flygande och flängande och att vi också kommer att göra det. Av egen fri vilja, eller av nödtvång. Kanske har vi redan börjat? Åtminstone jag själv känner inte att frekventa långflygningar är särskilt mycket högstatus längre. Snarare är fjällvandring, stughyrning, camping och cykling på väg att bli det nya hippa. Tro mig,  jag är HSP och därmed även trendkänslig...
I förlängningen hoppas jag även på en återupprustning av tågtrafiken inom Europa, så att vi enkelt, bekvämt och miljövänligt kan nå intressanta utlandsresmål i vår egen del av världen. Precis som på den gamla goda tågluffartiden.
Men nu har jag alltså packat min lilla kabinväska och planerar att bli borta några dagar. Ingen Elsa har jag att boka in, lämna av och hämta upp på pensionatet. Det blir den andra resan utan hennes egen kom ihåg-lista bredvid min på köksbordet och den första utanför landets gränser.
Jag ska, tillsammans med mitt favoritressällskap, få fara till mitt favoritland!
Vi kommer att bli väl omhändertagna och det kommer att bli ett intensivt och roligt program, som framför allt kommer att innebära ett möte med en helt ny liten person. Min väska är packad bl a med något långsmalt och färgglatt i trä, på fyra hjul och med långa öron och en glad och vippande svans. Är det månne en leksaks-Elsa? Ja, inte långt ifrån, i alla fall. Vidare skymtar jag en bok med noter och vackra, välkända illustrationer av lekande barn från förr i världen. Båda dessa saker ska med, men får sedan stanna kvar på vår destination, när vi själva vänder åter.
Nu talar jag medvetet i gåtor, men man kan förstås också uttrycka sig mera rakt på sak: Jag har blivit bonusmormor! Roligt och speciellt, och förmodligen det närmaste mormor som jag någonsin kommer att vara, begåvad som jag blivit med två döttrar, varav den ena är inriktad på äventyr och den andra på karriär.
Jag ser fram emot härliga promenader längs havet, pubsittningar och loppisbesök. Strosande i vackra, gamla stadskärnor, trevliga samtal och kanske ett och annat museibesök. 
Tror att jag kommer att återvända hem full av fina upplevelser och att det kommer att ta många och långa stunder i horisontalläge hemma på soffan, för att hjärnan ska smälta allt och kroppen ska återhämta sig.
Men det är det värt. Jag känner mig lyckligt lottad, som får vara en del av det här.
Vi lämnar ett hösthärligt Sverige bakom oss och hoppas på ett lika hösthärligt England. Fast allt utom regn är som vanligt en bonus. Ha en fin avslutning på veckan!
 

/The Tea Lady

 
#1 - Anonym

Så trevligt! Du kanske redan har varit där? Att kunna resa mer fritt... utan planering för hundar och katter är en önskedröm för mig, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan djuren. Bonusmormor - så fint! En liten hemlis: Jag skall bli farmor, i april nästa år. Om allt går bra, vilket vi verkligen hoppas. Jag har redan fått se ultraljudsbilder med det tickande hjärtat, och Stinas lilla rundning av magen. Åååh! Fantastisk känsla! Ha en bra vecka! / Lena

#2 - The Tea Lady

Hej! Ja, visst är det en fördel att kunna resa utan att behöva oroa sig över ett djur därhemma, men att ha ett djur är ändå värt mer än alla resor i världen, tycker jag. Så roligt att du ska bli farmor! Grattis! Ha en fin Allhelgonahelg.